Transportakte

Wanneer je het beiden eens bent over de verkoopprijs van het huis, dan kan de koopakte worden opgesteld. Op het moment dat de koopsom betaald wordt en het huis dus officieel ‘geleverd’ wordt kan de transportakte worden opgesteld. Deze akte van levering moet door de notaris worden opgesteld. Vervolgens kan deze worden ingeschreven bij het kadaster. Wanneer beide partijen (koper en verkoper) de akte ondertekend hebben is het officieel. De transportakte zorgt dus voor de daadwerkelijke eigendomsoverdracht.

Wat staat er allemaal in een transportakte?

De transportakte lijkt in veel opzichten op een koopakte. Een akte van levering bevat o.a.

  • algemene gegevens over de woning
  • persoonlijke gegevens van koper en verkoper
  • datum van overdracht en oplevering
  • verklaring waaruit blijkt dat de verkoper ook daadwerkelijk de eigenaar van de woning is
  • erfdienstbaarheden en kwalitatieve verplichtingen. Dit zijn verplichtingen die je overneemt van de oude eigenaar

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

*